Net buiten het centrum van Leiden, op loopafstand van station Lammenschans, ligt Bedrijfsverzamelgebouw De Framboos, in de jaren negentig specifiek voor startende ondernemers gebouwd door de SWO.
Aantal bedrijfs- en kantoorunits
Met 52 kantoorunits en een 18-tal bedrijfsruimten beschikbaar voor ambachtelijke bedrijven is dit een ideale plek voor de beginnende ondernemer die meer wil dan alleen een kantoor of bedrijfsruimte.
Oppervlaktes
De kantoorunits varieren van 18-50 m2 en de multifunctionele ruimten in de Framboos zijn tussen de 60-130 m2
Kantoorunits
Kantoorruimte is er al vanaf 18 m2. Als startende ondernemer in Leiden kun je in het eerste half jaar met een ingroeihuur al beschikken over een eigen kantoorruimte vanaf €250 per maand inclusief onder andere klimaatbeheersing, bewaking en een receptionist die diverse taken voor je kan uitvoeren.
Ondernemers café 'Fruitig'
In 2023 is er een ondernemerscafé gerealiseerd met gratis toegankelijke wifi. Je kunt aan de bar, aan één van de tafeltjes op de beganegrond of op de vide van het café van 9.00- 17.00 uur gratis flexwerken. Ook kun je hier gezamenlijk lunchen of overleggen.
Flexwerkruimte /co-workspace
Ook voor de huurders in de Framboos biedt deze ruimte de mogelijkheid om wanneer je een kantoorruimte bij ons huurt en bijvoorbeeld een gezamelijk project hebt waarbij je tijdelijk extra ruimte nodig hebt, hier te kunnen plaats nemen. De flexwerkruimte biedt ook ruimte aan een tijdelijke kracht. In de lounge van ondernemerscafé 'Fruitig' kun je je bezoek laten plaats nemen.
Vaste werkplek
Is een kantoor niet wat je zoekt en een flexwerkplek te beperkend? Dan kun je kiezen voor een vaste werkplek die je per maand kan huren én opzeggen.
Je hebt 24/7 toegang en je betaald een vast bedrag per maand. En... je kan gebruik maken van ondernemers café 'Fruitig' voor een kwaliteits bakje koffie of thee.
Klimaatbeheersing
In alle kantoren is airconditioning die in de vorm van verse koele lucht wordt aangezogen van buiten. Op kantoor, maar ook op onze werkplekken, kun je hierdoor in de zomer aangenaam doorwerken.
Bewaking en alarmsysteem
Op de Framboos heeft elke kantoorunit haar eigen alarmsysteem, deze kan door jou worden in en uitgeschakeld. Naast deze kantoorunit beveiliging is er een integraal alarmsysteem voor het pand met bewaking en videomonitoring.
Receptionisten
Onze receptionisten kunnen diverse zaken voor de huurder uit handen nemen. Bezoek kan worden opgevangen door de receptie en in het ondernemerscafé of in de lounge area op de begane grond wachten indien nodig. Met het doorschakelen of aannemen van de telefoon heeft de huurder een frontdesk bij afwezigheid. Met een professionele printer kan de receptionist voor de huurder tot formaat A3 printen.
Vergaderzaal met beamer, coachruimte, prive werkplek
Wanneer je een keer een vergadering hebt waarbij je eigen unit te klein is of een beamer nodig hebt, kun je voor een klein bedrag een vergaderzaal, coachruimte of prive werkplek per uur reserveren. Deze ruimtes zijn eveneens voorzien van airco of klimaatbeheersing.
Gevestigde bedrijven
De kantoorunits worden gebruikt als kantoor, maar ook zijn er bedrijven die de ruimte inzetten als praktijkruimte. De overige ruimtes zijn beschikbaar als werkplaats voor ambachtelijke bedrijven, waaronder meubelmakers, houtbewerkers, boekbinders e.d. Er zijn tevens o.a. een uitzendbureau, een auto-werkplaats, een schoonmaakbedrijf en een aantal groothandelaren in het pand gevestigd.
Veel bedrijven die in de Framboos zijn gevestigd hebben samenwerkings verbanden. Het pand en de kleinschaligheid van diverse ondernemingen die zich hier gevestigd hebben leent zich hier uitstekend voor.
Parkeren
Er is voldoende gratis parkeergelegenheid voor huurders en bezoekers op eigen terrein voor en in de nabijheid van het pand.
Starterskorting en kortlopende contracten
In dit pand kan een startende ondernemer, onder een aantal voorwaarden, in aanmerking komen voor een starterskorting, dit is een subsidie die door de SWO wordt verleend in de vorm van een korting op je kale huur voor een specifieke periode. Ook geldt hier een kortlopende opzegtermijn van slechts 3 maanden. Mocht er zich binnen je opzegperiode een geschikte kandidaat aanmelden is de kans groot dat het contract al eerder ontbonden kan worden. Zo loop je als starter zo min mogelijk financiele risicos bij je huisvesting. Over het algemeen liggen onze huurprijzen tegen of net iets onder het commerciële prijsniveau.
Als starter kun je, indien je aan een aantal voorwaarden voldoet, voor een periode in aanmerking komen voor een staterssubsidie op je kale huur. Op een aantal locaties zijn er kantoor-, praktijk- of bedrijfsunits waar een korting van 50% op het eerste half jaar en 25% op het tweede half jaar staat. De kortingen op deze units zijn zichtbaar op de pagina
Schrijf je hier in (Je ontvangt mail op het moment dat er een ruimte vrij komt).
*Ateliers in Haagweg 4 - Lees de voorwaarden voor het huren van een atelier
Schrijf je hier in (Je ontvangt mail op het moment dat er een ruimte vrij komt).
*Ateliers in Haagweg 4 - Lees de voorwaarden voor het huren van een atelier